Hvorfor læse magasiner?

Mange mennesker læser magasiner for at få adgang til oplysninger, der er specielt skræddersyet til deres interesser, aldersgruppe eller andet. De læser også magasiner, fordi de indeholder de fine detaljer om en begivenhed, en personlighed eller et fænomen. Disse detaljer er normalt ikke tilgængelige via andre medier såsom aviser, radio og tv. Der findes mange danske magasiner rettet mod enhver smag, så uanset hvad du er til, er der gode chancer for, at et magasin specialiserer sig i det.

Sammenlignet med aviser

Oplevelsen af at læse magasiner er noget personligt for hver læser. Et magasin er en periodisk publikation, der indeholder artikler og illustrationer, der typisk dækker et bestemt emne eller interesseområde. I modsætning til aviser er nyhederne ikke hovedemnet: læsernes interesser og antipatier er direkte målrettet. For eksempel kan man læse et kvindeblad, fordi man er kvinde, et filmmagasin, fordi man elsker film og et magasin, der er målrettet mod sport, fordi man går op i sport. Læseren skal kunne identificere sig selv gennem smag, stilarter og følelser, han leder efter. Det kan også godt være, at man læser magasiner rettet mod noget, man ikke er for at få indblik i denne befolkningsgruppe. Der er med andre ord mange fordele, magasiner har over aviser.

Følg en historie over flere udgaver

Som en tv-serie kører nogle magasiner historier i en udgave og fortsætter dem i den næste og opmuntrer deres glødende læsere til at købe på hinanden følgende udgaver. Mange læsere køber magasiner for at vide, hvad deres yndlings berømtheder har lavet. Der er kvindeblade, mænds magasiner og dem, der er rettet mod teenagere. Med udviklingen af ​​internettet har mange traditionelle magasiner online versioner, ofte benævnt e-zines. Da magasiner har flere billeder end aviser, læser folk dem ofte for at blive underholdt, samtidig med at de får information.